Sidor

söndag 24 februari 2013

Skånelden - Söderåsen

Juli - Augusti 2011

I Månadsskiftet Juli - Augusti 2011 spenderade vi en vecka i Skåne där vi, förutom en helg i underbara Kullaberg, hade vår första kontakt med Skåneleden.

Dag 1.

Det hela började i Skäralid där vi parkerade bilen vid nationalparkens naturum och åt en god ekologisk lunch på restaurangen. En mycket fin uteservering där man kunde ha hunden med sig.
Efter maten packade vi väskorna för en lätt dagsvandring - vi skulle komma tillbaka till bilen på kvällen. Färdigpackade hoppade vi på bussen ner till Röstånga där vi tänkte börja vår vandring.

Skäralid

Väl i Röstånga gick vi in på turistbyrån och köpte karta över "Skåneleden Ås till Ås".
Vi ville främst ha kartan för att få se vart vi kunde förvänta oss dricksvatten längs leden. Utöver detta så kändes kartan överflödig då vi redan hade minst lika bra i gps:en.

Efter en kort titt på kartan begav vi oss av på vår premiärvandring längs Skånelden. Vi slogs direkt av hur tydligt leden var markerad med orange färg. Efter ett par kilometer kom vi förbi den första raststugan "Dahlbergs". Raststugan var ett gammalt torp som nu var inrett med rum fylda med träsängar. Ute på tomten fans det tältplatser, ved och en pump för dricksvatten - samt mängder av tyska ungdomar. Efter att ha kikat runt fortsatte vi vandringen genom reservatets härliga bokskog.

Bäst som vi gick där insåg vi att det regnade ganska bra ovanför skogen men de enorma trädkronorna utgjorde enorma paraplyer som höll oss torra nere på marken. Efter nån timmes vandring var vi åter tillbaka i natursköna Skäralid där vi hade bilen med all packning. Härifrån fuskade vi och tog bilen, först upp till utsiktsplatsen "Kopparhatten" där man hade svårt att tro att man var i Skåne. Därefter körde vi vidare upp till kvällens sovaplats "Liagården", som var en likadan raststuga som den vi besökt tidigare under dagen. Här slog vi upp tältet och fick maten färdig precis innan skymningen. Det var rikigt mycket folk som spenderade natten här uppe, både stugan och de både vindskydden hade övernattare plus att det var en handfull tält på tomten. Så om man söker stillhet ska man söka sig till andra leder.
Däremot var det riktigt väl ordnat med välfyllda vedförråd, bra vatten och ordning och reda.

Utsikt från Kopparhatten

Dag 2

Efter frukost tog vi bilen ner igen till platsen där vi avslutat vandringen kvällen innan. Ravinen i skäralid är trots allt ca 100 höjdmeter och detta kunde vi ju inte fuska med bilåkning. Så morgonens strapats blev att först följa ravinens botten i en härlig regnskogsliknande miljö för att sen oss på klättringen cirka 100 höjdmeter upp till tältplatsen där vi spenderat natten.

Vandring längs med bäcken som rann i ravinens botten.

Det fanns ett flertal broar över bäcken.

Väl uppe vid lägerplatsen packade vi ihop tältet och började äntligen vandra med tung packning. Nu bar det av neråt i ravinen igen. Den här dagen bjöd verkligen på fantastisk natur.

Efter någon timmes vandring lämnade vi nationalparken och kom in Klåveröds Strövområde.
Härliga skogar med mängder av stigar och leder, fiskesjöar och vindskydd. Vi hade dock svårt att tyda kartan och fick leta länge innan vi hittade vår tänkta lägerplats som även hade vattenpump.

Lagom till att vi fått upp tältet på lägerplatsen kom det ett gäng på 30-40 scouter och slog läger runt oss. Så inte heller denna kväll gav den lugna lägerkänsla som vi eftersträvat.

Dag 3

När vi vaknade var scouterna redan borta. Vi tog det lite lugnare än dem om säger så. Dagens vandring var lite tråkigare med mer grusvägar och kalhyggen. Men istället råkade vi hitta ett underbart vandrarhem vars trädgård var en enda härlig uteservering. Vi beställde en underbar västerbottenspaj samt kokostoscakaka med grädde och vildhallon som efterrätt, mums!

Full fart längs vägen.

Så här såg det oftast ut under dagen.

Paus i skuggan.

Dagens etapp slutade i Krika Skog där det fanns vatten och vindskydd. Vi valde dock att slå upp tältet en bit in i skogen där vi äntligen fick vara ensamma med naturen och här njöt vi av en underbar kväll framför elden.

Läger i solnedgång.

Dag 4

Dagens största utmaning bestod i att ta sig ner från Söderåsen och ändå in till Klippan för att ta bussen tillabaka till bilen. Vi lämnade packningen i tältet och gav oss iväg.
På skånes spikraka väger mellan fälten var den stekande solen obarmhärtig och vi höll på avlida i värmen innan vi äntligen kom fram till Klippan och T kunde ta bussen medans S stannade kvar med hunden

Lägerplats i dagsljus.

När bilen var hämtad köde vi upp och rev lägret för att sen köra tillbaka till vandrarhemmet vi hittat dagen innan för att ta en favorit i repris! :)
Eftermiddagen ägnade vi sen åt en vandring utan packning på en liten led i Klåveröds Strövomåde innan vi sen satte oss i bilen och körde hemåt.