Sidor

söndag 24 februari 2013

Brösarps Backar och Stenshuvud

Oktober 2011

Som avslutning på vandringssäsongen 2011 hade vi ordnat ledigt en fredag för att få till en tradagarstur.
Efter lite dividerande om lämplig destination föll valet på Skåneleden i området kring Brösarps backar.
Området valdes dels för att Skånelden imponerat på oss tidigare under säsongen och dels för att Skåne ligger på rimligt avstånd från Växjö.

Ursprungsplanen var att gå en runda med två tältövernattningar där vi skulle komma tillbaka till bilen på dag tre. Men då vi inte riktigt kände oss i toppform bestämde vi oss istället för att slå läger och gå dagsturer.
Vi åkte direkt efter jobbet på torsdagen och styrde mot Verkasjön utanför Brösarp där vi satte upp tältet i mörker och lagade mat över öppen eld innan det var läggdags.

På morgonen blev det lite extra roligt med medsmugglad sprit eftersom det var Sofies födelsedag. Och efter den stärkande frukosten gav vi oss iväg.

Frukost.

Första stoppet för dagen blev Andarums Alunbruk där vi kollade in omgivningarna efter det gamla bruket.

Död orm längs vägen.

Efter Alunbruket styrde vi in på en härlig bit av leden i lummiga beteshagar fulla av kor, får och hästar. Här fick vi även göra årets första och sista vad.

Allt som allt en väldigt trevlig vandringsdag med lätt packning och många trevliga miljöer. Väl hemma vid tältet igen gjorde vi en snabb kvällsmat innan fukten drev in oss i tältet. Det var nämligen en otroligt hög luftfuktighet som gjorde att allt blev blött.

När vi vaknade dag två var det en rejäl dimma och allt i absiden var rejält fuktigt. Humöret tröt lite och vi bestämde oss istället för att ta bilen till den närbelägna nationalparken Stenshuvud. Där packade vi återigen lätt och gav oss ut på den kuperade leden runt reservatet. Väl uppe på det södra huvudet tog vi fram stormköket och lagade lunch.

För att göra det hela lite mer spännande valde vi att skippa stigen från toppen och ta fågelvägen ner till havet.
Väl nere vid havsnivån hittade vi en ny stig som vi följde norrut. Där blev vi riktigt förvånade av att hitta ett arboretum med många spännande träd som man inte förväntar sig att hitta i Skåne.

Efter att ha spenderat större delen av dagen i nationalparken bestämde vi oss för att köra en favorit i repris när vi ändå var i närheten - Ales stenar. Där möttes vi av en tjock dimma som gav platsen en ännu mer mystisk känsla....

När vi lämnat Ales stenar och körde hemåt kände vi oss inte särskilt sugna på ännu en natt i fuktigt tält utan vi tog beslutet att bryta läger och köra hem till Växjö redan på lördagskvällen.